Reklam i lyxfällan
Kollade på Lyxfällan på webben. En bit in i programet var det reklam. Reklamen där brukar vara anpassad efter program (Tex Kungarna av Tylesand = spritreklam, Hollywoodfruar = bag in box vin). I detta fall var det reklam för möbler. De lockad med att man kunde få handla-nu-betala-sen-kredit. Då tänker jag; är det här en fruktansvärt, fruktansvärt dålig strategi, alternativt helt briljant?
Jag menar, de som kollar på lyxfällan är väl inte helt dumma i huvudet? Charlie och Mattias har precis stått och ojat sig i tjugo minuter över hur folk lever över sina tillgångar,handlar för mycket, impulsköper hästar, handlar på dyra krediter m.m. Med detta färskt i minnet, kommer man då när man ser möbelreklamen tänka: "ah, vilket bra erbjudande" ,"Att handa på kerdit har man ju hört så mycket bra om".
Allternativet är ju att många som kollar på lyxfällan lever i liknande situationer som de i programet, något lindrigare kanske. Det skulle då vara lätt att locka människor som redan har köpberoende och för vana att handla på kredit att byta ut sina matsalsmöbler, på kredit. Fast frågan är om detta är en målgrupp som man som företag vill ha? De som är nära att hamna i lyxfällan?
Antagligen finns det ingen strategi alls utan reklamen slumpas väl ut på lämpliga livsstilsprogram utan eftertanke eller kontroll. Trååkigt.
Jag menar, de som kollar på lyxfällan är väl inte helt dumma i huvudet? Charlie och Mattias har precis stått och ojat sig i tjugo minuter över hur folk lever över sina tillgångar,handlar för mycket, impulsköper hästar, handlar på dyra krediter m.m. Med detta färskt i minnet, kommer man då när man ser möbelreklamen tänka: "ah, vilket bra erbjudande" ,"Att handa på kerdit har man ju hört så mycket bra om".
Allternativet är ju att många som kollar på lyxfällan lever i liknande situationer som de i programet, något lindrigare kanske. Det skulle då vara lätt att locka människor som redan har köpberoende och för vana att handla på kredit att byta ut sina matsalsmöbler, på kredit. Fast frågan är om detta är en målgrupp som man som företag vill ha? De som är nära att hamna i lyxfällan?
Antagligen finns det ingen strategi alls utan reklamen slumpas väl ut på lämpliga livsstilsprogram utan eftertanke eller kontroll. Trååkigt.
Kommentarer
Trackback